Welke praktische spullen heb je nodig om te gaan starten als weddingplanner? Wat is onmisbaar en welke zaken kan je later regelen?
Een (zakelijke) telefoon. Wellicht overbodig om te vermelden, maar als weddingplanner en als ondernemer is de telefoon bijna een basisbehoefte, waarop je whatsapp berichten en e-mailberichten op kunt ontvangen. Naar wens voeg je natuurlijk andere apps toe die voor jou onmisbaar zijn.
Een laptop. In deze digitale wereld ontkom je er bijna niet aan. En als je voor jezelf gaat starten als weddingplanner is het hebben van een laptop een must. Op de laptop verwerk en bewaar je jouw complete weddingdossiers.
Een auto/ rijbewijs. Voor je werk zul je als weddingplanner veel afstanden afleggen. Meetings met bruidsparen, locatiebezoeken (die niet altijd goed bereikbaar zijn met het OV) en overleggen met leveranciers. Een auto hebben is ook handig voor als je je stylingsmaterialen of anders spullen nodig hebt op de bruiloft zelf. Bovendien werk je tot in de late uurtjes, dan is het fijn om niet afhankelijk te zijn van het OV.
Basis kantoorartikelen: denk hierbij aan notitieblokken, pennen, mapjes en ordners. De spullen om al jouw papierwerk netjes te ordenen. Mocht je nog geen printer hebben, dan is het handig om dit op een later moment aan te schaffen. Let op dat de printer een scan én kopieer optie heeft.
Als je gaat starten als weddingplanner houdt dan rekening met een marketing budget: drukwerk voor visitekaartjes, flyers, brochure of het huren van een stand op een trouwbeurs. Deze kosten kunnen best oplopen.
De meeste weddingplanners werken vanuit huis. Wees je er van bewust dat het investeren in een goede werkplek met een bureau en bureaustoel geen overbodige luxe is als je veel arbeidsuren gaat maken. Sommige weddingplanners investeren later in een kantoortje, waar ze ook de bruidsparen ontvangen. Een kantoortje huren heeft als voordeel dat je meer ruimte en rust hebt voor je werk. Maar goed. Dat is eventueel voor later.